Bucket list
Hahahai. Assalamualaikum wbt
Semalam bercerita hari ini pun nak bercerita. Entah. Tiba tiba idea tu datang.
Ini kisah tentang pengalaman hidup seorang nahayu yang masih cetek ilmu, dangkal dalam kehidupan.
Antara yang tersenarai dalam senarai bekas aku ialah mesti sekurang kurangnya sekali menyertai program masyarakat.
Sekarang akudalam bas dalam perjalanan ke batu pahat, johor. Ditemani abel di sebelah, meletakkan kepalanya di bahu aku-tidur. Penat menjilid tesis siang tadi mungkin. Waktu sekarang ialah 0118 dan baru melepasi seremban.
Ini tentang pengalaman aku sertai Jom Joho 2.00-program anjuran anak Johor sesi lepas.
Programnya di Mersing, Kampung Penyabong. Hari hari hujan. Suasana kampung nelayan, sejuk. Aku suka. Hahaha.
Awalnya takdelah suka macam tu pun. Nahayu dan pets sangatlah tak ngam. Sangat ironi, seorang nahayu ditempatkan dalam keluarga angkat yang unik!
Mak angkatnya bisu dan pekak, membela berbelas ekor kucing di dalam rumah!
Dan ini sangatlah tak kena dengan jiwa seorang nahayu yang macam "Katakan tidak kepada kucing!"
Hell. Itu persepsi pertama aku. Dengan baunya. Dapurnya. Anak kucingnya. Makciknya. Komunikasinya.
Huwaaaaa!
Fyi, bukan aku seorang anak angkat dengan makcik F ni. Ada lagin Fatin, Husna, dgn 2 Exco kuat persatuan ni lah.
Fatin dengan Husna ni sebilik dengan aku. Cepat je ngam wey. Sorang muka Arab2 sikit, sorang lagi alim tajah gitu. Fuhhh, dan aku? Crazy as usual.
Okey, berbalik cerita tadi. Aku terharu sebenarnya. Ye, aku memang tak suka. Aku memang geli. Aku memang rimas.
Tapi pagi pagi aku tetap kacau makcik buat sarapan, kadang milo kadang teh kadang kopi. Hahaha. Haritu ada belajar buat donut, belajar buat sambal belacan. Ye aku taktau. Rumah aku mana ada guna belacan! Taktau kenapa, aku suka kacau makcik.
Hahaha.
Kadang3 pinjam moto rumah sebelah bawak lari pergi pantai.
Yang paling aku ingat pasal kelapa. Pagi tu ada program lariab, aku dgn semua semua kenalah bangun bergerak ke satu balai raya ni.
Aku terrrrrbagi isyarat kat makcik tu bestnya dpt minum air kelapa. Weyyy. Depan rumah makcik tu ada kelapa hijau hijau weyyyy.
Petang tu, kerana seorang nahayu habis pokok kelapa makcik F di kekah beramai2. Aku rasa serba salah. Tapi aku seronok. Sebab aku je, air kelapa tu boleh bagi ke orang dekat balai raya, jiran, peserta yang lalu lalang.
Aku masih ingat masa tu. Memang sebab aku.
Aku terharu.
Aku tau.
Makcik baik dengan aku. Walaupun jelas aku tak selesa dengan sekitaran aku.
Masa ni, aku masih ingat. Tablet aku dah mula problem. Ye. Aku cas tak masuk. Slow. Kawan2 semuanya susah nak hubungi aku. Aku masih ingat. Memang macam susah. Tapi mungkin tu antara punca aku dapat rasa ke enjoyannya.
Kadangkala lari ke pantai. Dengan abel, kiki, faqi, husna, fatin.
Dekat sini jugak aku dengar ayat berbunyi macamni
"Diorang 5 hari dah tak tahan dengan aku, tapi nahayu tahan je".
Haha. Entah. Mungkin kau pun dah lupa. Sadly, im still remember.
Okey. As a wrap, aku tau aku tak sepatutnya adili makcik F dengan rumah dia. Dia layan kami baik je. Yeah nahayu. Istimewanya pengalaman aku dapat rumah keluarga angkat dari golongan kelainan upaya.
Mana aku nak cari pengalaman berinteraksi terus macamtu??
Yang pasal kucing tu, mungkin penambahbaikan boleh dibuat.
Tapi dari sudut seorang nahayu, aku kena jafi seorang yang boleh terima dan membiasakan diri.
Accept and adapt.
Hahahha. Aku dah pening dalam bas. Banyak banyak benda, inertia nilah yang paling aku tak tahan. See yall soon.
Nantilah aku edit. Ni pakai fon, leceh.
Love me.
Tata.
Semalam bercerita hari ini pun nak bercerita. Entah. Tiba tiba idea tu datang.
Ini kisah tentang pengalaman hidup seorang nahayu yang masih cetek ilmu, dangkal dalam kehidupan.
Antara yang tersenarai dalam senarai bekas aku ialah mesti sekurang kurangnya sekali menyertai program masyarakat.
Sekarang akudalam bas dalam perjalanan ke batu pahat, johor. Ditemani abel di sebelah, meletakkan kepalanya di bahu aku-tidur. Penat menjilid tesis siang tadi mungkin. Waktu sekarang ialah 0118 dan baru melepasi seremban.
Ini tentang pengalaman aku sertai Jom Joho 2.00-program anjuran anak Johor sesi lepas.
Programnya di Mersing, Kampung Penyabong. Hari hari hujan. Suasana kampung nelayan, sejuk. Aku suka. Hahaha.
Awalnya takdelah suka macam tu pun. Nahayu dan pets sangatlah tak ngam. Sangat ironi, seorang nahayu ditempatkan dalam keluarga angkat yang unik!
Mak angkatnya bisu dan pekak, membela berbelas ekor kucing di dalam rumah!
Dan ini sangatlah tak kena dengan jiwa seorang nahayu yang macam "Katakan tidak kepada kucing!"
Hell. Itu persepsi pertama aku. Dengan baunya. Dapurnya. Anak kucingnya. Makciknya. Komunikasinya.
Huwaaaaa!
Fyi, bukan aku seorang anak angkat dengan makcik F ni. Ada lagin Fatin, Husna, dgn 2 Exco kuat persatuan ni lah.
Fatin dengan Husna ni sebilik dengan aku. Cepat je ngam wey. Sorang muka Arab2 sikit, sorang lagi alim tajah gitu. Fuhhh, dan aku? Crazy as usual.
Okey, berbalik cerita tadi. Aku terharu sebenarnya. Ye, aku memang tak suka. Aku memang geli. Aku memang rimas.
Tapi pagi pagi aku tetap kacau makcik buat sarapan, kadang milo kadang teh kadang kopi. Hahaha. Haritu ada belajar buat donut, belajar buat sambal belacan. Ye aku taktau. Rumah aku mana ada guna belacan! Taktau kenapa, aku suka kacau makcik.
Hahaha.
Kadang3 pinjam moto rumah sebelah bawak lari pergi pantai.
Yang paling aku ingat pasal kelapa. Pagi tu ada program lariab, aku dgn semua semua kenalah bangun bergerak ke satu balai raya ni.
Aku terrrrrbagi isyarat kat makcik tu bestnya dpt minum air kelapa. Weyyy. Depan rumah makcik tu ada kelapa hijau hijau weyyyy.
Petang tu, kerana seorang nahayu habis pokok kelapa makcik F di kekah beramai2. Aku rasa serba salah. Tapi aku seronok. Sebab aku je, air kelapa tu boleh bagi ke orang dekat balai raya, jiran, peserta yang lalu lalang.
Aku masih ingat masa tu. Memang sebab aku.
Aku terharu.
Aku tau.
Makcik baik dengan aku. Walaupun jelas aku tak selesa dengan sekitaran aku.
Masa ni, aku masih ingat. Tablet aku dah mula problem. Ye. Aku cas tak masuk. Slow. Kawan2 semuanya susah nak hubungi aku. Aku masih ingat. Memang macam susah. Tapi mungkin tu antara punca aku dapat rasa ke enjoyannya.
Kadangkala lari ke pantai. Dengan abel, kiki, faqi, husna, fatin.
Dekat sini jugak aku dengar ayat berbunyi macamni
"Diorang 5 hari dah tak tahan dengan aku, tapi nahayu tahan je".
Haha. Entah. Mungkin kau pun dah lupa. Sadly, im still remember.
Okey. As a wrap, aku tau aku tak sepatutnya adili makcik F dengan rumah dia. Dia layan kami baik je. Yeah nahayu. Istimewanya pengalaman aku dapat rumah keluarga angkat dari golongan kelainan upaya.
Mana aku nak cari pengalaman berinteraksi terus macamtu??
Yang pasal kucing tu, mungkin penambahbaikan boleh dibuat.
Tapi dari sudut seorang nahayu, aku kena jafi seorang yang boleh terima dan membiasakan diri.
Accept and adapt.
Hahahha. Aku dah pening dalam bas. Banyak banyak benda, inertia nilah yang paling aku tak tahan. See yall soon.
Nantilah aku edit. Ni pakai fon, leceh.
Edited version ( Aku tambahkan gambar ni je hahaha. Malas nak edit)
Love me.
Tata.