Kantoi !
Assalam .
Lama tak post , lama ke ? Takpun berapa hari je pun takde posting , Alasan ? Takde yang releven , Hehe .
Tak tau pulak cikgu cikgu pun ada GROUP GOSSIP jugak , Heheh bukan gossip lah , tapi BINCANG TENTANG PELAJAR , bak kata cikgu Marlina lah ~ Hahah , nak mempertahankan diri la tu ~ Apa apa jelah . Cikgu cikgu nya ialah , .. sape ye ? Tak sure lah . Cikgu cikgu , ni bukan mengumpat tau , sebab saya tau nanti ada yang baca lepas tu story story dekat cikgu lain . Siapa cikgunya tu ? Mlas nak cakap , tapi sapa yang makan cili dialah yang rasa pedasnya . Hehe , peribahasa la pulak !
Hari ni kat skolah buat experiment Soluble Solution + Soluble Solution = Insoluble Solution , under tajuk Salt subjek Chemistry form 4 . Group kitorang (Aku , Azi, Karishma n Lieya Mn aka Yaya ) buat exp guna bahan bahan yang seperti berikut :
Lead (II) Nitrate (PbNO3 kot) + Potassium Chromate (tak ingt la simbol dia) ---> Lead Chromate + Potassium Nitrate
Tadi dahla solution tak sama concentration dia , ada yang 0.5 mol lah , ada pulak 1 lagi solution 1.0 mol . Habislah , kitorang punya product jadi macam jiak sai ! Kuning sekuningnya !
*Chromate memang kuning , tapi bertambah kuning bila campur dgn Lead . n satu lagi ilmu baru harini dapat ialah , Chromate asalnya daripada Chronium bukannye Chromun (Hahaha , Chromun ajaran sesat Yaya . :DD)
Tak sangka pulak solution yang kaler pelik camtu boleh hasilkan salt yang colorless bila dah difiltratekan .
Kimia best tapi pening bila sampai equation . Arghh , bersimpang siur otak nak ingat Oxidation numberlah , Grouplah , Balance eqn la ~ dll
tak bagosnye perangai , merungut je ~
Lama tak post , lama ke ? Takpun berapa hari je pun takde posting , Alasan ? Takde yang releven , Hehe .
Tak tau pulak cikgu cikgu pun ada GROUP GOSSIP jugak , Heheh bukan gossip lah , tapi BINCANG TENTANG PELAJAR , bak kata cikgu Marlina lah ~ Hahah , nak mempertahankan diri la tu ~ Apa apa jelah . Cikgu cikgu nya ialah , .. sape ye ? Tak sure lah . Cikgu cikgu , ni bukan mengumpat tau , sebab saya tau nanti ada yang baca lepas tu story story dekat cikgu lain . Siapa cikgunya tu ? Mlas nak cakap , tapi sapa yang makan cili dialah yang rasa pedasnya . Hehe , peribahasa la pulak !
Hari ni kat skolah buat experiment Soluble Solution + Soluble Solution = Insoluble Solution , under tajuk Salt subjek Chemistry form 4 . Group kitorang (Aku , Azi, Karishma n Lieya Mn aka Yaya ) buat exp guna bahan bahan yang seperti berikut :
Lead (II) Nitrate (PbNO3 kot) + Potassium Chromate (tak ingt la simbol dia) ---> Lead Chromate + Potassium Nitrate
Tadi dahla solution tak sama concentration dia , ada yang 0.5 mol lah , ada pulak 1 lagi solution 1.0 mol . Habislah , kitorang punya product jadi macam jiak sai ! Kuning sekuningnya !
*Chromate memang kuning , tapi bertambah kuning bila campur dgn Lead . n satu lagi ilmu baru harini dapat ialah , Chromate asalnya daripada Chronium bukannye Chromun (Hahaha , Chromun ajaran sesat Yaya . :DD)
Tak sangka pulak solution yang kaler pelik camtu boleh hasilkan salt yang colorless bila dah difiltratekan .
Kimia best tapi pening bila sampai equation . Arghh , bersimpang siur otak nak ingat Oxidation numberlah , Grouplah , Balance eqn la ~ dll
tak bagosnye perangai , merungut je ~
WO O O , my experiment takdelah jadi camni : )
Terhasillah insoluble salt ! Yahpo , kami hebadd ! Heheh , RIAK !


Saya tak kutuk sesapa ye ~
ReplyDelete