Kantoi !

Assalam .
Lama tak post , lama ke ? Takpun berapa hari je pun takde posting , Alasan ? Takde yang releven , Hehe  .

Tak tau pulak cikgu cikgu pun ada GROUP GOSSIP jugak , Heheh bukan gossip lah , tapi BINCANG TENTANG PELAJAR , bak kata cikgu Marlina lah ~ Hahah , nak mempertahankan diri la tu ~ Apa apa jelah . Cikgu cikgu nya ialah , .. sape ye ? Tak sure lah . Cikgu cikgu , ni bukan mengumpat tau , sebab saya tau nanti ada yang baca lepas tu story story dekat cikgu lain . Siapa cikgunya tu ? Mlas nak cakap , tapi sapa yang makan cili dialah yang rasa pedasnya . Hehe , peribahasa la pulak !

Hari ni kat skolah buat experiment Soluble Solution + Soluble Solution = Insoluble Solution , under tajuk Salt subjek Chemistry form 4 . Group kitorang (Aku , Azi, Karishma n Lieya Mn aka Yaya ) buat exp guna bahan bahan yang seperti berikut :

Lead (II) Nitrate (PbNO3 kot) + Potassium Chromate (tak ingt la simbol dia)  ---> Lead Chromate + Potassium Nitrate  

Tadi dahla solution tak sama concentration dia , ada yang 0.5 mol lah , ada pulak 1 lagi solution 1.0 mol . Habislah , kitorang punya product jadi macam jiak sai ! Kuning sekuningnya !

*Chromate memang kuning , tapi bertambah kuning bila campur dgn Lead .  n satu lagi ilmu baru harini dapat ialah , Chromate asalnya daripada Chronium bukannye Chromun (Hahaha , Chromun ajaran sesat Yaya . :DD)
Tak sangka pulak solution yang kaler pelik camtu boleh hasilkan salt yang colorless bila dah difiltratekan .

Kimia best tapi pening bila sampai equation . Arghh , bersimpang siur otak nak ingat Oxidation numberlah , Grouplah , Balance eqn la ~ dll 
tak bagosnye perangai , merungut je ~

 WO O O , my experiment takdelah jadi camni  : )
Terhasillah insoluble salt ! Yahpo , kami hebadd ! Heheh , RIAK !

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Idc at all.. Im in lost..

DNF haha

Hidup dalam kotak 1.0